macarons

Det går också att använda detta recept till att göra vanliga macarons utan chokladsmak. Ta då 4 dl florsocker och skippa choklad florsocker helt.


ChokladMacarons
4 äggvitor
½ dl socker
150 g sötmandel
2 dl choklad florsocker
2 dl florsocker

Gör så här:
- Sätt ugnen på 150 grader.
- Skålla mandeln och ta bort skalet. Låt den få torka till sig lite på ett papper.
- Mal mandeln finkornigt (jag brukar använda min mixer) och sikta den luftig.
- Vispa äggvitorna till ett hårt skum och tillsätt strösockret lite i taget och vispa till en styv maräng.
- Blanda sedan mandeln med florsockret och sikta allt ännu en gång.
- Vänd ner mandel och florsockret i marängen, lite i taget och rör om med en slev eller slickepott så allt blandar sig ordentligt. Här är det viktigt att inte blanda för mycket, men inte heller för lite ;-) Blandar man för mycket så blir smeten för rinnig och blandar man för lite så blir macarons’n fluffiga som bollar.
- Färga ev med hushållsfärg/pastafärg.
- Fyll en spritspåse och spritsa ut kakorna stora som 5 kronor på en plåt med bakplåtspapper.
- Låt kakorna vila på plåten i 30 min innan du gräddar dem längst ner i ugnen i ca 15 min (kakorna ska fortfarande vara lite mjuka inuti när de är klara).
- Jag brukar låta dem vara kvar på plåten ca 5 min efter att de kommit ut ur ugnen och tar sedan bort dem från plåten.
- Fyll med valfri fyllning när de svalnat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0