BJUDA PÅ TILLefterätt MIDDAG

PAVLOVA.
 
receptet är härifrån! Även bilderna kommer från bloggen: systrarnasdrommar.blogg.se!
 
Pavlova 12 st
6 äggvitor 4 dl socker 2 tsk citronsaft 4 tsk maizenamjöl
Vispa äggvitor till hårt skum.....tillsätt socker och citronsaft, lite i taget.
Vispa tills marängen blir toppig och glansig.
Rör i maizena.
Spritsa rundlar på bakplåtspapper, ca 10 cm i diameter och lägg ett extra varv ytterst så att det blir en grop i mitten.
 
Grädda i 150 grader mitt i ugnen i ca 15 min. Sänk tempen till 100 grader och grädda ytterligare i 30 minuter. Tag ut o låt svalna.
 
Jag fyllde mina Pavlova med kolakräm (färdig karamelliserad kondenserad mjölk).....grädde och skivade jordgubbar. Servera med en glasskula om så önskas.
Vill man ha mer syrligt så är det gott att göra en egen lemoncurd och fylla med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0